Vem var Jens of Sweden egentligen

Av Sofia Bergström22 november 2025
Vem var Jens of Sweden egentligen

År 2003 gjorde en liten svensk entreprenör något helt otroligt. Jens Nylander startade företaget Jens of Sweden och började sälja mp3-spelare. Inom bara några år kontrollerade hans företag ungefär en tredjedel av hela den svenska marknaden. Det lät som en dröm från noll till toppen på kortast möjliga tid. Men drömmen skulle visa sig vara mycket kortvarig.

Historien om Jens of Sweden är inte bara om teknik. Det är en historia om hur snabbt allt kan förändras. Det är en historia om vad som händer när marknaden inte lyssnar längre. Och framför allt är det en historia om en man som aldrig gav upp trots att hans första stora projekt kollapsade helt.

Från framgång till konkurs på två år

År 2003 började det. Jens Nylander importerade små mp3-spelare och började sälja dem i Sverige. Hans första modell, MP-100, hade 128 MB lagringsutrymme och något som då var helt revolutionerande en inbyggd FM-radio. Redan första året sålde han 50 000 enheter. Det var en otrolig siffra för en helt ny företagare.

Vad gjorde Jens of Sweden så populärt? Dels kom företaget tidigt på marknaden. Dels hade Jens ett smart distributionsnät. Han distribuerade sina produkter brett i Sverige, vilket gjorde att mp3-spelarna blev lätta att hitta i affärer. Det var också priset hans spelare kostade mindre än konkurrenternas. (Inte mycket, men nog för att märkas.)

Men sedan kom 2004 och 2005. Större elektronikjättar som Compaq och Creative började sälja sina egna mp3-spelare. Dessa var ofta bättre, snabbare och hade mer lagringsutrymme. Plötsligt var Jens of Swedens produkter inte så imponerande längre. Det var ingen dramatisk händelse bara sakta, men säker konkurrens från större företag med mycket mer pengar.

Då kom problemen. Leverantörer började bli opålitliga. Tullfrågorna blev komplicerade. Det blev svårare att få hem produkterna till Sverige. Kostnaderna steg. Vinsterna minskade. I september 2005, bara två år efter framgångarna, gick Jens of Sweden i konkurs.

Det kändes som ett totalt misslyckande. Men det var faktiskt början på något annat, något mycket större.

Jens Nylander från mp3-spelare till miljarddeal

Jens Nylander accepterade aldrig att konkursen var slutet. Han började om. År 2006 startade han hörlursbolaget Jays. Det var inte en mp3-spelare, utan en helt annan produkt. Med Jays försökte han lära sig från sina misstag. Han fokuserade på design, kvalitet och ett starkt varumärke.

Men det var nästa projekt som skulle bli riktigt stort. Jens startade IoT-bolaget Automile. Det var en helt annan typ av affär än mp3-spelarna en app som kopplade ihop bilar med internet. År 2025 sålde han Automile för omkring 1 miljard kronor. En miljard! Det var en helt annan nivå än Jens of Sweden någonsin nådde, eller ens hade kunnat nå.

Vad lärde han sig från konkursen? Mycket, faktiskt. Han lärde sig att man måste anpassa sig snabbt när marknaden förändras. Han lärde sig att produkten inte räcker man behöver ett starkt varumärke. Han lärde sig också vikten av att välja rätt fokusområde och inte sprida sig för mycket.

Med Automile gjorde Jens allt annorlunda än med mp3-spelarna. Han fokuserade på en särskild marknad. Han byggde långsiktigt. Han tog sina tidigare erfarenheter och användes dem för att undvika samma misstag två gånger. (Det är inte så många som gör det.)

Det är en viktig lektion för alla som drömmer om att starta företag. Misslyckandet är inte slutet. Det är ofta bara början.

Vad betyder Jens of Sweden idag?

Mp3-spelarmarknaden finns nästan inte längre. Spotify och Apple Music tog över. Telefoner blev smartare och bättre. Men historia försvinner inte bara för att marknaden gör det.

Jens of Sweden är idag en del av Sveriges teknikhistoria. Det är ett exempel på hur viktig det är att ha rätt timing. Det visar också hur snabbt allt kan förändras i teknikbranschen. Ett företag kan gå från stjärna till historia på bara 24 månader.

För dagens startups är det värdefullt att titta på Jens of Sweden. Företaget gjorde flera saker rätt snabb growth, smart distribution, en produkt som människor ville ha. Men det kunde inte hålla sig framme när konkurrensen blev för stor.

Den största lärdomen är kanske denna: misslyckande är inte slutet. Jens Nylander bevisade det helt klart. Han började om. Han försökte igen. Han lyckades senare på ett mycket större sätt. Automile-försäljningen var värd mycket mer än Jens of Sweden någonsin gjorde.

Gamla Jens of Sweden-spelare kan man ibland hitta på auktionsplatser eller second hand. De är nästan samlarföremål nu reliker från en tid när mp3-spelare var det senaste och bästa. Men det viktigaste från denna företagshistoria är inte produkten. Det är lärdomen om resilience, om att försöka igen, och om att stora framgångar ofta kommer efter stora misslyckanden.

Dela:
Sofia Bergström

Om Sofia Bergström

Sofia Bergström är en skribent för Företagare in Action.