Gunilla von Platen var Sveriges första kvinnlig testpilotest

Gunilla von Platen är en svensk entreprenör som väckte Sverige när hon sålde sitt företag Xzakt Kundrelation för miljontals kronor. Men hennes historia börjar långt innan framgångarna i näringslivet. Hon växte upp som flyktingbarn från Turkiet, dotter till en mamma som drömde om frihet och barnbarn till en farmor som överlevde folkmord. Idag är hon investerare, styrelseledamot och inspiratör för hundratals unga företagare. Hennes väg från ingenting till allt visar att det går att nå orimliga mål om man inte ger upp.
Från Turkiet till Göteborg: en överlevnadshistoria
Gunilla von Platens historia börjar långt bort från Sverige. Hon föddes 1972 i Zaz, en liten by i Turkiet. Hennes farmor överlevde något av det värsta som kan hända ett folk - ett folkmord. Hennes mamma växte upp med denna skugga över sitt liv och längade efter något bättre. Hon drömde om frihet, om möjligheter, om ett nytt liv någonstans långt borta.
Familjen började resan mot friheten. De flydde från Turkiet till Tyskland först. Men Tyskland var bara en mellanhalt. Längre fram flyttade de vidare till Sverige, dit många människor sökte sig för att börja om. Göteborg blev hemmet. Mer specifikt bosatte sig familjen i Västra Frölunda, en stadsdel där många människor från andra länder byggde sina nya liv tillsammans.
Det var i Västra Frölunda som liten Gunilla växte upp. Hon såg sin familj arbeta hårt för att få ihop pengarna. Hon lärde sig värdet av att inte ge upp. Hon förstod att det finns ingen genväg - bara hårt arbete och tålamod. Dessa tidiga år formade henne på ett sätt som hennes senare framgångar skulle bevisa var rätt väg att gå.
Karriären börjar på Skandia vid 21 år
Gunilla von Platen började arbeta på försäkringsbolaget Skandia när hon var bara 21 år gammal. Hon fick jobbet som säljare - ett arbete som många andra ungdomar skulle ha sagt nej till. Men hon såg möjligheter där andra bara såg rutiner. Hon började ringa potentiella kunder, berättade om försäkringar och sålde. Många andra gjorde samma sak. Gunilla gjorde det bättre.
Hon byggde upp en hel telefonförsäljningsavdelning på Skandia. Det tog tid och energi. Det krävde att hon inte gav upp när möten inte gick bra. Men efterhand blev hennes avdelning Skandias mest lönsamma. Ledningen märkte hennes talang. Andra kollegor började fråga hur hon gjorde det. Hennes framgång var inte en slump - det var resultat av hårt arbete och en enkel men kraftfull insikt: människor köper av de som verkligen lyssnar.
Xzakt Kundrelation växer från noll till hundratals anställda
År 2000 tog Gunilla von Platen ett gigantiskt steg. Hon och Jim Huzell grundade tillsammans Xzakt Kundrelation. Företaget skulle hjälpa andra bolag att ta hand om sina kunder på ett bra sätt. Det var en enkel idé baserad på hennes erfarenhet från Skandia.
Företaget växte snabbare än vad någon hade väntat. År för år öppnade de nya kontor. De började i Göteborg. Sedan kom Stockholm och andra större städer. Till slut hade Xzakt även ett kontor i Åbo, Finland. Antalet anställda växte från en handfull till 300 personer. Varje ny person som anställdes, varje ny stad där de öppnade ett kontor - allt det var resultat av Gunillas och Jims vision.
År 2004 blev Gunilla ensam ägare av företaget. Hon fortsatte som VD fram till 2010, sedan som styrelseordförande. Hon drev företaget framåt med tydliga mål och höga krav. De anställda visste vad som väntades av dem. De fick också tydlig feedback och stöd (vilket var ganska ovanligt på den tiden). År 2017 sälde hon Xzakt till investeringsbolaget Altor. Försäljningen värderade företaget till miljontals kronor. Gunilla hade gjort det omöjliga möjligt.
Investerare i Draknästet och ledare idag
Efter att ha sålt Xzakt kunde Gunilla von Platen gjort det många gör - vila på sina lagrar. Det gjorde hon inte. Istället började hon investera i andra företag. Hon såg möjligheter där andra bara såg risker. Hon blev affärsängel, något som betyder att hon investerar sina egna pengar i unga företag som hon tror på.
År 2017 blev hon delägare i Transcom Worldwide, ett företag som arbetar med kundservice och telemarketing. Hon sitter i styrelsen och ger råd om hur företaget ska växa. Hon är också investerare i det svenska hudvårdsföretaget Moss & Noor som lanserades 2020. Det företaget gör veganska hudvårdsprodukter för människor som tränar mycket.
Gunilla deltog också i TV-programmet Draknästet, där unga företagare presenterar sina idéer för investerare. Hon är den som ställer tuffa frågor. Hon är den som ser genom falskt glitter och ner till det som verkligen spelar roll - en bra idé och en ambitiös person. Många unge företagare ber om hennes pengar och hennes råd.
Hennes ledarstil och vad hon letar efter
Gunilla von Platen är känd för att vara både kravställande och inspirerande. Hon förväntar sig mycket från sin personal. Hon säger vad hon tycker direkt och utan krusiduller. Men hon stöder också de människor hon arbetar med. Hon ger dem verktyg för att lyckas. Hon visar vägen men låter dem gå själva.
I de företag hon investerar i letar hon efter samma sak: människor som inte ger upp. Hon vill se passion och vilja att arbeta. Hon är inte intresserad av människor som väntar på att lyckan ska komma - hon vill se människor som bygger lyckan själva. Hennes erfarenhet som flyktingbarn som blev miljonär gör att hon förstår värdet av att vilja något verkligen mycket.
UN Women Sverige och arbete för andra
Gunilla von Platen glömmer inte varifrån hon kom. Hon använder sin framgång för att hjälpa andra. Hon är vice ordförande i UN Women Sverige, en organisation som arbetar för jämlikhet mellan män och kvinnor världen över. Hon är också ambassadör för hjälporganisationen Hand in Hand. Det organisationen gör är att bekämpa barnarbete och fattigdom i bland annat Afrika och Asien.
Hon bygger ett barnhem i Syrien, landet där hennes familj ursprungligen kom från. Hon håller föredrag på skolor för att inspirera unga - framför allt unga flickor - att våga drömma stort. Hon visar sitt eget liv som bevis på att det går. Från flyktingbarn till företagare som investerar miljoner kronor. Det är en historia som inspirerat många.
Sju praktiska råd för nya företagare
Gunilla von Platen har delat med sig av sina bästa tips för dem som vill starta eget. Här är några av hennes viktigaste råd:
- Ha en stark drivkraft: Du måste veta varför du gör det du gör. Pengar är aldrig nog för att hålla dig igång när det blir svårt.
- Ge inte upp när det går dåligt: Nästan alla företagare möter motgångar. Det som skiljer dem som lyckas från dem som inte lyckas är att de håller igång.
- Våga ta plats: Många kvinnor väntar på att någon ska erbjuda dem en plats. Skapa din egen väg istället.
- Lyssna på dina kunder: De vet vad de behöver. Din uppgift är att ge det till dem bättre än någon annan.
- Bygga ett bra team: Du kan inte göra allt själv. Hitta människor som är bättre än dig på olika saker.
- Sätt tydliga mål: Vad vill du uppnå? Var konkret. Säg exakt nummer, exakt tidpunkt.
- Tro på dig själv: Det finns ingen som kommer att tro på din idé innan du gör det. Du måste vara din egen största supporter.
Moss & Noor expanderar till åtta nya marknader
Gunilla von Platens nuvarande projekt Moss & Noor visar att hon inte har tappat sin touch för att bygga något från ingenting. Företaget startades 2020 och säljer hudvårdsprodukter som är veganska och miljövänliga. Det är inte bara en produkt - det är en hel filosofi om hur man kan träna intensivt och ändå ta hand om sin hud.
Idag expanderar Moss & Noor till åtta nya europeiska marknader. Det betyder att produkterna snart kommer att säljas i många fler länder. Företaget söker aktivt nya talanger inom marknadsföring och försäljning. Det är exakt samma typ av tillväxt som Gunilla byggde upp med Xzakt tio gånger tidigare - men nu är det ännu större.
Hennes samlade bolag omsätter över 146 miljoner kronor och sysselsätter ungefär 300 anställda. Det är ett imperium som växte från hennes hårt arbete och sin vilja att skapa något. Det visar att hennes första framgång inte var en slump. Det var början på något mycket större.
Varför hennes berättelse spelar roll för dig
Gunilla von Platens historia är inte bara intressant för att hon tjänade mycket pengar. Det finns många rika människor. Det som gör hennes historia unik är vägen dit. Hon började som flyktingbarn. Hennes mamma drömde om något bättre. Hennes farmor överlevde något fruktansvärt. Det arvet av att inte ge upp fortsätter genom hennes liv.
Hennes råd om drivkraft och uthållighet är inte bara fina ord. De är läxor från hennes eget liv. När hon inte klarade något på Skandia, övergav hon inte drömmen - hon startade sitt eget företag. När Xzakt blev framgångsrikt, letade hon inte efter att koppla av - hon började investera i andra och stöda unga företagare.
Hon visar också något viktigt om att vara kvinna i näringslivet. Många kvinnor väntar på att någon ska ge dem chansen. Gunilla väntar inte. Hon skapar sin egen väg. Hon säger att kvinnor i näringslivet ofta måste vara starkare än männen omkring dem för att bli tagna på allvar. Det är inte rättvist. Men det är sanningen. Och genom att säga den högt inspirerar hon andra att inte ge upp.
Hennes arbete med UN Women Sverige, Hand in Hand och barnhemmet i Syrien visar också något viktigt: framgång utan syfte är bara pengar. Gunilla använder sitt inflytande för att ändra saker. Hon visar unga flickor att allt är möjligt. Hon bygger hem för barn som inte har något. Hon arbetar för att fler kvinnor ska få chansen att utveckla sitt fulla potential.
Om du drömmer om att starta ett företag, eller om du redan har ett som inte går så bra - Gunilla von Platens väg visar att det går. Det är inte enkelt. Det kräver hårt arbete. Det kräver att du fortsätter även när det ser mörkt ut. Men det går. En flicka från Turkiet som blev flyktingbarn i Göteborg blev senare en av Sveriges viktigaste företagare och investerare. Vad kan du bli?

Om Sofia Bergström
Sofia Bergström är en skribent för Företagare in Action.